یک مدرس و مترجم زبان انگلیسی در استان کردستان، با اشاره به اینکه سال هاست که زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در مقاطع راهنمایی و دبیرستان تدریس می شود، گفت: دانش آموزان بعد از فارغ التحصیلی به ندرت می توانند انگلیسی صحبت کنند.
فردوس حاتمی طاهر مترجم و مدرس زبان انگلیسی در گفت و گو با ایسنا ، اظهار کرد: آمارها نشان می دهد کم تر از پنج درصد ایرانی ها می توانند به زبان انگلیسی تکلم کنند، هم چنین بیش از 92 درصد از داوطلبان ورود به دانشگاه ها کم تر از 10درصد تست های مربوط به درس زبان انگلیسی را درست جواب می دهند.
وی افزود: در اکثر مدارس، تدریس زبان با نوشتن الفبای انگلیسی و خواندن از روی کتاب آغاز می شود.
وی با بیان این که روش تدریس زبان در مدارس کشور یک روش قدیمی و بدون بازده است، گفت: اگر ما سال ها هم با همین رویه پیش برویم، هیچ تغییری در کیفیت یادگیری دانش آموزان رخ نخواهد داد.
حاتمی طاهر با بیان این که در نظام آموزشی ایران زبان انگلیسی به عنوان یکی از دروس عمومی از اولین سال های دوره راهنمایی ارائه می شود، افزود: با وجود این که ساعات زیادی صرف خواندن، درس دادن و تهیه مواد ارزش یابی می شود، اما جز صرف منابع مالی و انسانی فراوان، سود دیگری عاید دانش آموزان و جامعه نخواهد شد، چرا که از روشی منسوخ و غیرکاربردی استفاده می شود.
وی بااشاره به این که یادگیری زبان دوم باید با یادگیری هم زمان مهارت های چهارگانه گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن همراه باشد، گفت: یکی از مشکلاتی که زبان آموزان با آن مواجه هستند، عدم هماهنگی بین شنیدن و صحبت کردن مدام است و عمدتاً نمی توانند هم بشنوند و هم صحبت کنند.
این مدرس زبان انگلیسی در ادامه گفت: به زبان انگلیسی به عنوان موضوعی مثل ریاضی و علوم نگریسته می شود، به همین خاطر مفهوم نیازها در بیرون از کلاس اهمیت خود را از دست می دهند.
حاتمی طاهر با اعلام این که دانشآموز ابتدا فکر میکند و جمله را به فارسی برای خودش ترجمه می کند و بعد جواب را به فارسی می سازد و سپس آن را به انگلیسی ترجمه می کند، اظهار کرد: این امر باعث عدم هماهنگی میشود، به همین دلیل است که مدرسان زبان ابتدا باید شنیدن و حرف زدن را آموزش دهند.
وی افزود: دنیای واقعی زبان، یک دنیای صوتی است، در حالی که سیستم آموزشی موجود، دنیایی مبتنی بر متن است، این باعث می شود که مشکل تلفظ نیز بر مشکلات افزوده شود.
این مدرس زبان انگلیسی افزود: باید با در نظر گرفتن وجوه مشترک بین زبان ها به یادگیری و آموزش دانش آموزان پرداخت.
وی با بیان این که آموزش زبان در مدارس ما قواعد و گرامر محور است، عنوان کرد: یادگیری این قواعد در بسیاری از موارد غیر ضروری است، لذا باید تلاش کرد تا آموزش بر اساس مکالمه و گفتگویی انجام شود.
حاتمی طاهر با بیان اینکه عوامل زیادی در ضعف یادگیری زبان انگلیسی تأثیرگذار است، گفت: کمبود استعداد لازم برای یادگیری، ترس و اضطراب در کلاس، مبهم بودن اهداف یادگیری درس زبان انگلیسی برای دانش آموزان، شروع نکردن درس زبان انگلیسی از دوره ابتدایی، نبود جو و فضای شاد در کلاس درس، تفاوت سرعت یادگیری در بین دانش آموزان، نداشتن تمرکز حواس و دقت در گوش دادن به گفتار معلم، کمرویی و خجالتی بودن برخی دانش آموزان، کاربرد نداشتن زبان انگلیسی در زندگی روزمره بسیاری از دانش آموزان، کمبود امکانات و محرومیت های منطقه ای از جمله این مشکلات است.
وی هم چنین، هزینه های زیاد مراکز زبان آموزی برای خانواده ها، بهای کافی ندادن به افراد تحصیل کرده و مشکلات و درآمد و ضعف محتوای کتب درسی زبان انگلیسی، تناسب نداشتن متون کتب درسی در مقایسه با توان دانش آموزان، استفاده نکردن از روشهای تدریس متنوع و فعال، کمبود ساعات اختصاص داده شده به درس زبان، استفاده نکردن از آزمایشگاه زبان، کلاس های پرجمعیت، استفاده نکردن از معلمان کارآمد و توانمند و آزمون های مستمر کلاسی، تسلط نداشتن معلم به مهارت های دانش زبان انگلیسی و حتی تدریس زبان انگلیسی به کمک زبان فارسی را از دیگر عوامل مهم در ایجاد مشکلات یاددهی و یادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان استان کردستان است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه ما همواره براین باوریم که یادگیری زبان خارجه تنها به اجزای زبان چون مکالمه، شنیدن، خواندن و نوشتن بستگی دارد، حال آن که از کلیه مسائل روانشناسانه و عادت های یادگیری زبان آموزان غافلیم. باید با آموزش مناسب، درگیر کردن دانش آموزان در فرآیند آموزش و یادگیری، ایجاد محیط مناسب یادگیری، سهیم کردن دبیران، مدیران و والدین در تصمیم گیری های مدرسه و کارایی دانش دبیران از مهم ترین عوامل در رسیدن به اهداف تعیین شده زبان انگلیسی است.